|
Midnight in Paris, plictisul vechi si generatia pierduta
|
Joi, 08 Martie 2012 |
Cateodata avem impresia ca trecutul este mai intens, mai semnificativ decat prezentul, insa acest sentiment se evapora odata cu atingerea rece a realitatii.
Vremurile trecute sunt atat de ademenitoare pentru ca nu le-am trait, oricat de mult ne-am fi dorit.
“Midnight in Paris”, noul film fermecator al lui Woody Allen, isi imagineaza cum ar fi daca aceasta dorinta ni s-ar indeplini. Este un film extrem de romantic, cu toate ca demonstreaza dezamagirea care umbreste fiecare expresie a romantismului.
Filmul prezinta caracterul jucaus a lui Allen, gasindu-si inspiratia in
schitele comice clasice ale acestuia (cel mai evident in “A Twenties
Memory”, in care nasul naratorului este rupt in mod repetat de Ernest
Hemingway), insa este prevazut cu fatalismul trist care i-a caracterizat
munca in ultimul timp.
Nimic nu este nou, dar ce de ne-am astepta la asa ceva din partea unui
film directionat spre noutate in mod evident? Si nimic nu este statut,
iar Allen reuseste sa scape gratios din capcana construita de
admiratorii morocanosi si de criticii nemilosi, care se plang indiferent
daca regizorul se repeta sau experimenteaza. Nu este pentru prima data
cand Allen gaseste o combinatie credibila intre fantezie si
intelepciune.
Parisul, poleit si gri, aerisit si melancolic, imun la propriile clisee,
filmat superb de Darius Khondji, a contribuit cu siguranta la aceast
amestec, asemenea numelor “grele” care care au intruchipat atat de
credibil panteonul artistilor nemuritori ai Parisului (cativa
castigatori de premii Oscar, precum si Prima Doamna a Frantei -
multitalentata Carla Bruni interpreteaza un ghid la Muzeul Rodin, iar
Adrien Brody este Salvador Dali).
Owen Wilson, intruchiparea personajului specific lui Allen, inalt si
relaxat, il interpreteaza pe Gil, un scenograf constant dezamagit care
incearca sa-si reinvie visele gloriei literare din tinerete. Gil scrie
un roman despre “un tip care este proprietarul unui magazin de
antichitati” care se lasa purtat intr-o calatorie virtuala in timp, pe
care Parisul o permite numai unui anumit tip de vizitator. Acesta poate
sta la o masa la care Hemingway a baut vin, sau chiar Degas sau
Baudelaire sau chiar Diderot, daca prefera, si isi poate imagina ca
acestia au iesit afara pentru un moment.
Insa Gil, prin modalitati intentionat neexplicate de Allen, este
transportat inapoi in epoca de aur a Parisului preferata de el. Intr-o
seara cand Gil sta bosumflat la o rascruce de drumuri linistita, o
masina antica apare din bezna si il poarta la o serata organizata de
nimeni altcineva decat Scott si Zelda Fitzgerald (Tom Hiddleston si
Alison Pill).
Procesul se repeta in fiecare noapte, garantandu-i lui Gil accesul VIP
la toate petrecerile generatiei pierdute. Eroii culturali pe care ii
intalneste formeaza un catalog remarcabil de cuprinzator al personajelor
modernismului care percoleaza Parisul intre cele 2 razboaie, iar Gil
reuseste sa faca inclusiv pelerinajul obligatoriu de a o vizita pe
Gertrude Stein (Kathy Bates) care accepta atat de gratios sa-i citeasca
manuscrisul. Intre timp Gil reuseste sa dezvolte si o pasiune pentru
Adriana (Marion Cotillard) care isi petrece timpul in compania lui
Hemingway (Corey Stoll) si a lui Picasso (Marcial Di Fonzo Bo) si care
isi doreste sa-si schimbe mediul Parisului anilor ’20 cu epoca frumosa,
in care lucrurile se intampla cu adevarat.
Dezamagirea constanta a Adrianei privind era in care traieste o reflecta
pe cea a lui Gil. In Parisul secolului 21, Gil trebuie sa faca fata
unei logodnice materialiste (Rachel McAdams), parintilor ei vulgari
(Kurt Fuller si Mimi Kennedy) si unui filozof insuportabil Paul (Michael
Sheen). Obiceiul lui Paul de a incepe fiecare propozitie cu “daca nu ma
insel” demonstreaza clar ca de fapt asta face. El este un alt tip de
personaj clasic al lui Allen, pseudo-intelectualul atotstiutor. Daca
Paul l-ar intalni vreodata pe T.S. Eliot s-ar bloca la discutii asupra
notelor de subsol revizuite din “The Waste Land” in timp ce Gil
considera “Prufrock” mantra sa.
Daca nu ma insel , “Prufrock” este exact o declaratie a plictiselii
puternice, perceptia unei lumi diminuate, aflata in imposibilitatea de a
satisface dorinta de sensibilitate, de care sufera si Gil. Allen
trateaza aceasta problema bland si ciudat. Cu siguranta nu poate ignora
faptul ca si el, pentru o mare parte a audientei sale, este obiectul
unei afectiuni nostalgice, asa cum si Cole Porter, printre altii, este
pentru Gil, alter ego-ul sau.
Dragostea comuna pentru muzica lui Porter
ii permite lui Gil sa creeze o conexiune in prezent (si in viitor) cu o
tanara femeie pariziana (Lea Seydoux) care ii demonstreaza ca festisul
sau pentru era apusa a Parisului se bazeaza pe o greseala. Parisul este
mereu plin de viata, si nu datorita fantomelor mortilor faimosi ci
pentru ca este caminul muncii acestora. Iar scopul acestor lucruri
vechi nu este sa ne transporte in trecut ci sa ne animeze si sa ne invie
prezentul.
Woody Allen a declarat deseori ca nu doreste si nu se asteapta ca munca sa sa
supravietuiasca, insa oricat de modest si bine intentionat ar fi filmul
“Midnight in Paris” acesta sugereaza cu totul altceva: nu neaparat o
ambitie spre imortalitate, cat o dorinta de a lasa ceva in urma, o
amintire, sau o arta, daca va place mai mult cuvantul, care sa capteze
atentia si care sa solicite admiratia unor calatori singuratici care
ratacesc undeva in viitor.
Autor: Noemi Szoke
Te-ar putea interesa: O scrisoare pierduta la BulandraTeatrul Bulandra prezinta, in premiera, in 30 si 31 ianuarie, la Sala Toma Caragiu, spectacolul "O scrisore pierduta", in regia lui Doru Ana, dupa textul lui Ion Luca Caragiale, piesa cu cea mai puternica incarcatura politica scrisa vreodata in literatura romana, transmite institutia de cultura. The Skin I Live In, o prizoniera frumosa pierduta in labirintul lui AlmodovarMomentul decisiv apare timpuriu in filmul extraordinar a lui Pedro Almodovar “The Skin I Live In”, atunci cand Robert Ledgard, un chirurg plastician si un om nebun, interpretat cu o epuizare sufleteasca impresionanta de Antonio Banderas, priveste imaginea unei femei pe peretele dormitorului sau. Ea este mai importanta decat viata si este si mai frumoasa. El o numeste Vera (Elena Anaya), ea sta intinsa intr-o pozitie odalisca clasica: acea sclava dintr-un harem turcesc, acea fantezie orientala reprezentata de Goya, Ingres si Manet, careia i s-a oferit aceasta noua viata opulenta si o insemnatate reverberanta, de catre Almodovar, un maestru al artei sale.
|
|
|
|
|
|
|
Optimism si armonie la Body Mind Spirit Festival Vrei sa afli cum poti avea un suflet fericit intr-un corp sanatos? Vrei sa inveti ce schimbari trebuie sa faci in viata ta pentru a stabili echilibrul intre trup, minte si spirit? Vrei sa descoperi tehnici noi pentru a fi mai relaxat? Vrei sa gasesti instrumente care te vor ajuta sa ai o noua abordare in relatii si cariera pentru a avea succes?
-
Optimism si armonie la Body Mind Spirit Festival
Cu toamna in par Vrei o schimbare de look pentru un nou anotimp? Vrei sa primesti toamna cu bratele deschise si cu un chip schimbat? Incepe cu parul - o tunsoare potrivita, care sa iti puna in evidenta trasaturile si frumusetea este primul pas in imbunatatirea look-ului.
-
Cu toamna in par
Make-up trends pentru sezonul rece Privirile ucigatoare, in cel mai bun si figurat sens al cuvantului, sunt la putere in acest sezon, in materie de make-up. Pornind de la culoare si ajungand pana la schimbarea formei sprancenelor, totul in acest sezon graviteaza in jurul machiajului ochilor.
-
Make-up trends pentru sezonul rece
Nunta completa si luna de miere perfecta la Targul Ghidul Miresei Intre 27 si 29 septembrie Targul Ghidul Miresei, organizat in Centrul
Expozitional Romexpo, aniverseaza cea de a X-a editie. Organizatorii au
pregatit viitorilor miri un nou numar al revistei Ghidul Miresei si
premii de peste 10.000 de euro: o nunta completa, o luna de miere,
rochii de mireasa, accesorii, sedinte foto, muzica pentru nunta,
bijuterii si accesorii.
-
Nunta completa si luna de miere perfecta la Targul Ghidul Miresei
Umbrele...de toamna Toamna se apropie si vremea capricioasa incepe sa puna stapanire pe tara noastra. In afara
de jachete, pulovere si pantaloni trebuie neaparat sa-ti accesorizezi tinuta cu noile...umbrele,
atat de necesare intr-o toamna ploioasa.
-
Umbrele...de toamna
Cum sa ai buze frumoase Cine nu isi doreste buze senzuale, moi, delicate si perfect conturate? Aceasta toamna sta, in ceea ce priveste nuantele buzelor, sub semnul culorii si pasiunii. Astfel, pe scena se vor prezenta culori dintre cele mai senzuale si incitante, puternice si pline de feminitate. Make-up artistii anunta o toamna colorata si sexy, iar stilul "total make up" revine in forta, scotand astfel in evidenta intregul chip, fara a pune accent pe o singura parte a acestuia.
-
Cum sa ai buze frumoase
Confortabila, chic si versatila: vesta pentru iarna Vesta confortabila este una dintre elementele esentiale ale garderobei
de iarna. Cand o porti peste o rochie draguta cu imprimeuri, o pereche
de blugi sau un pulovar, aceasta adauga un element textural cool
oricarei tinute fara a o ingreuna.
-
Confortabila, chic si versatila: vesta pentru iarna
|
|
|
|
|
|
|
|