Stiri Mondene
Concursuri bucharest fashion week 2009
 - stilfemininjoburi

Parola uitata? Creare cont
Bucharest Fashion Week 2011

The Skin I Live In, o prizoniera frumosa pierduta in labirintul lui Almodovar

Vineri, 17 Februarie 2012
The Skin I Live In, o prizoniera frumosa pierduta in labirintul lui AlmodovarMomentul decisiv apare timpuriu in filmul extraordinar a lui Pedro Almodovar “The Skin I Live In”, atunci cand Robert Ledgard, un chirurg plastician si un om nebun, interpretat cu o epuizare sufleteasca impresionanta de Antonio Banderas, priveste imaginea unei femei pe peretele dormitorului sau.

Ea este mai importanta decat viata si este si mai frumoasa.

El o numeste Vera (Elena Anaya), ea sta intinsa intr-o pozitie odalisca clasica: acea sclava dintr-un harem turcesc, acea fantezie orientala reprezentata de Goya, Ingres si Manet, careia i s-a oferit aceasta noua viata opulenta si o insemnatate reverberanta, de catre Almodovar, un maestru al artei sale.

In picturile odalisce, femeile goale stau intinse de-a lungul panzei, asemenea unor cadouri nedesfacute, existenta lor fiind disponibila exclusiv pentru barbatii ce le picteaza si clientilor care apreciaza asemenea voluptati feminine.

Ceva insa este diferit la Vera, desi initial acest lucru este dificil de identificat.

The Skin I Live In, o prizoniera frumosa pierduta in labirintul lui Almodovar

Ledgard traieste intr-o vila luminata de picturi imense, nuduri si boboci, iar cand o priveste pe Vera parca vede doar o alta pictura sau imagine.
Cu toate acestea, nu este o imagine obisnuita, este mai degraba, o camera de supraveghere, iar Vera tocmai a incercat sa se sinucida. Ledgard nu accepta asa ceva si fuge sa o salveze, “peticind” corpul care constituie piesa centrala a unui mister luxuriant si imbatator.

“The Skin I Live In” cuprinde mai multe genuri atent inserate si astfel filmul devine un mister existential, un thriller melodramatic, un horror medical si chiar o extravaganta polimorfa. 

 In alte cuvinte este un film a la Almodovar, cu toate darurile pe care acesta le presupune: o tehnica lapidara, o perversitate calculata, un spirit inteligent. Frumusetea si spectacolul sunt la fel de prezente, in special in Vera, care poarta mereu un costum mulat cu manusi si sosete, si este perfect constienta de cum arata. Trebuie observat cum il urmareste pe Ledgard cand o priveste, un releu de priviri care evoca observatia lui John Berger: “Barbatii privesc femeile. Femeile urmaresc cum sunt privite”. Ma intreb daca asa ne-am nascut sau asa am ajuns?

The Skin I Live In, o prizoniera frumosa pierduta in labirintul lui Almodovar

Almodovar are ideile lui, pe care le exploreaza jucaus cu fiecare cotitura a labirintului.

Povestea este imposibila, ciudata, misterioasa, nostima si fracturata, chiar iregulata. Incepe cu o scena de oras datata “Toledo 2012” (in Spania, nu Ohio), primul semn ca nu mai suntem in Kansas. Este un frison intimidant al lumii viitoare, urmat de o referinta la “Citizen Kane” pe masura ce camera trece de poarta si intra intr-o vila izolata. Acolo, Vera traieste intr-o camera luminata, inchisa, intr-o atmosfera spartana modernista, unde in afara de a urmari emisiuni cu natura, a practica yoga, a scrijeli pe pereti si a crea busturi in miniatura inspirate de formele biomorfice ale lui Louise Bourgeois, nu face mare lucru. Ledgard o numeste pacienta sa, cu toate ca ea s-ar numi, pe buna dreptate, prizoniera sa, precum si obiectul obsesiei sale.

Cum a ajuns Vera in acea camera si de ce, sunt doar doua dintre multiplele mistere din “The Skin I Live In” pe care Amodovar le seamana in naratiune asezonate cu indicii tachinante, de exemplu umbrirea unei jumatati a fetei, o bifurcatie ce sugereaza atat sinele divizat precum si simbolul yin-yang. Mai mult, regizorul cufunda privitorul direct intr-o poveste care se misca neincetat, imperceptibil chiat, in unele momente, intre prezent si trecut.  La fel ca si in “Vertigo” (un alt reper al acestui film), prezentul si trecutul exista intr-o bucla, cel putin pentru omul obsedat. In cele din urma, punctele de galvanizare ale acestui timp se clarifica, incluzand un accident in care sotia lui Ladgard sfarseste arsa extrem de grav, determinand cercetarea lui pentru un tip nou de piele.

Este nevoie de putin mai mult timp pentru a “prinde” povestea (si chiar si atunci este o prindere nesigura), cu toate ca este imediat clar ca exista ceva dedesubt ce ameninta sa explodeze.

Situatia Verei si schimbarile temporale ajuta la crearea unei nelinisti, a unui haos abia controlat, a unei vibratii ingrijoratoare care devine infricosatoare cand Ledgard isi pune un halat de laborator alb si incepe sa manipuleze intr-un mod ciudat sange. Almodovar nu vopseste imaginea in rosu, cel putin nu direct, prefera sa o manjeasca, introducand stacojiul usor cu ajutorul unor draperii in fata carora Ledgard tine o prelegere in fata si in interiorul picaturilor perfect plasate pe placi de sticla. Mai tarziu, sangele se va imprastia de-a lungul unui pat alb intr-o frenezie de violenta abstract expresionista.

Exista momente in “The Skin I Live In” cand pare ca totul se aseaza la locul lui, pe masura ce complicatiile se acumuleaza peste alte complicatii, si noi personaje si intrigi sunt introduse pe fundalul ororii, melodramei si prostului gust.

“Esti nebun” striga un coleg catre Ledgard, care nu pare deloc surprins de acuzatie. Mai tarziu, un violator, Zeca (Roberto Alamo), echipat intr-un costum de tigru, suna la usa, iar intr-o noapte profetica, fiica lui Ledgard, Norma (Blanca Suarez) cunoaste un tanar, Vicente (Jan Cornet).

In ciuda tuturor acestor componente aflate in miscare, controlul lui Almodovar ramane stralucit si filmul se leaga in totalitate, asigurat de Vera si Ledgard si de o relatie care este o cutie a Pandorei din care infloresc identitatea, genul, sexul si dorinta.

Banderas si Anaya sunt extraordinari, cu toate ca nici unul nu a fost dirijat sa seduca asemenea altor personaje memorabile mai vechi ale regizorului.

Vera este destul de “opaca” iar Ledgard ramane la distanta: ea este o intrebare pe care el a pus-o, dar la care inca nu a reusit sa raspunda.

Exista o duritate vitala, in special in interpretarea lui Banderas, intrucat actorul trece pe partea intunecata fara a-si compromite  personajul cu delicatete sau lumina. Aceasta este o turnura indrazneata, si cu toate ca, de cele mai multe ori privirile sunt pe Anaya, interpretarea lui Banderas “decojeste“ personajul si se baga sub piele.

Autor: Noemi Szoke

Te-ar putea interesa:
  • O scrisoare pierduta la Bulandra

    Teatrul Bulandra prezinta, in premiera, in 30 si 31 ianuarie, la Sala Toma Caragiu, spectacolul "O scrisore pierduta", in regia lui Doru Ana, dupa textul lui Ion Luca Caragiale, piesa cu cea mai puternica incarcatura politica scrisa vreodata in literatura romana, transmite institutia de cultura.

  • Midnight in Paris, plictisul vechi si generatia pierduta

    Cateodata avem impresia ca trecutul este mai intens, mai semnificativ decat prezentul, insa acest sentiment se evapora odata cu atingerea rece a realitatii. Vremurile trecute sunt atat de ademenitoare pentru ca nu le-am trait, oricat de mult ne-am fi dorit.“Midnight in Paris”, noul film fermecator al lui Woody Allen, isi imagineaza cum ar fi daca aceasta dorinta ni s-ar indeplini. Este un film extrem de romantic, cu toate ca demonstreaza dezamagirea care umbreste fiecare expresie a romantismului.

  • Scarlett Johansson seduce ca extraterestra in filmul "Under the Skin"

    Actrita Scarlett Johansson va interpreta rolul unei extraterestre seducatoare in lungmetrajul SF "Under the Skin", regizat de Jonathan Glazer, informeaza Reuters.

  • "Dragoste pierduta", o drama cu Mircea Diaconu si Daniela Nane, in cinematografe, din 28 martie

    Filmul "Dragoste pierduta" de Petre Nastase, o drama despre dragoste, prietenie, tradare si destin, cu Mircea Diaconu si Daniela Nane in distributie, va intra in cinematografe din 28 martie, transmite distribuitorul.

  • Spectacolul de teatru "Skin Tight/Piele incordata", prezentat la Cluj

    Spectacolul de teatru "Skin Tight/Piele incordata", bazat pe lupte scenice, al companiei Quartett din Noua Zeelanda va fi prezentat, joi, la Fabrica de Pensule din Cluj-Napoca, transmite corespondentul Mediafax .

Mesaje (0) »
Scrie mesaj
busy
 
< Precedent   Urmator >
  • Optimism si armonie la Body Mind Spirit Festival
  • Cu toamna in par
  • Make-up trends pentru sezonul rece
  • Nunta completa si luna de miere perfecta la Targul Ghidul Miresei
  • Umbrele...de toamna
  • Cum sa ai buze frumoase
  • Confortabila, chic si versatila: vesta pentru iarna
Brumi Har
Virtual hair style studio
 
 
Add to Google
RSS 2.0   ATOM 0.3
 
© Inform Media.
Toate drepturile asupra site-ului stilfeminin.ro apartin Inform Media. Reproducerea integrala sau partiala a textelor sau a fotografiilor din oricare pagina a site-ului stilfeminin.ro va fi posibila numai cu acordul scris al Inform Media.
Termeni si conditii